cum sa NU inveti o limba straina – schita nelucrata

Posted: 19/05/08 in de ce, floue, limba suedeza
Etichete:, , , ,

citind (a se citi rasfoi) cateva carti despre invatare in general, si vreo doua despre invatarea limbilor straine, plus articole de pe net sau in cateva reviste din domeniu, si dupa ceva experiente esuate destul de bine m-am gandit ca am ce sa impartasesc mai departe… azi e vorba despre suedeza.

Pratar du svenska? Ja, lite bra. Chiar foarte ‘lite’… pai primul pas e sa aduni materiale despre respectiva limba straina. In acest caz, am mers direct la sursa, si anume Institutul Suedez sau Svenska Insitutet pentru conformitate care poate fi accesat aici. Da, am sarit etapa cu Google, dar asta e implicita cand vrei sa inveti asa ca am o scuza. Acolo, am gasit cateva cursuri online plus si multe sugestii de bun simt. M-am gandit ca erau acolo doar de fantezie asa ca nu le-am luat in seama.

Am uitat sa precizez ca trebuie neaparat sa cumperi tot ce gasesti despre limba respectiva, cursuri, ghiduri de conversatie, dictionare, carti, ziare… ziarele sunt disponibile online si uite asa am ajuns sa citesc saptamanal Svenska Dagbladet fara sa inteleg mare lucru.  Nu a lipsit nici partea de entertainment, adica radio in limba suedeza. Partea buna a fost ca am ales unul cu muzica si cateva stiri asa din cand in cand, un fel de KissFM, asa ca si astazi ascult P3Star cu multa placere.

Si ca sa fie tabloul complet, trebuie sa cumperi si cursuri audio ca altfel nu merge. Daca vrei sa bagi bani in ele, Pimsleur mi se par cele mai serioase, dar dupa cum se va vedea la sfarsitul povestii, nu ai nicio garantie ca asa va fi.  Sau paote sunt, dar nu am avut timp sa le evaluez pe toate. Am zis si eu ca-s serioase ca mi s-au parut seriosi oamenii aia.

Toate ce le-am povestit pana acum s-au intamplat intr-o lunga perioada de timp, dar oricum asta nu are nicio importanta… in perioada asta includ si asistarea la doua ore de curs pe bune in limba suedeza cu profesor suedez unde am aflat ca ‘Sj’ nu se pronunta deloc cum mi se parea mie ca trebuie pronuntat…

am uitat sa mai adaug si ceva cedeuri si alte mp3 de la niste cursuri online, dar o sa adaug o lista putin mai incolo daca nu uit, asa no worries… ideea de baza e ca totul a mers foarte bine pana la lectia 3 sau 4 ca nu mai tin bine minte unde lucrurile s-au complicat si motivatia si entuziasmul s-au redus ingrijorator… noroc cu ceva lectii de pe mp3… dar din pacate si ele s-au dus repede ca erau numai 10 asa ca am ajuns la punctul in care pot doar sa incep o conversatie in suedeza fara sa o continui…

si partea cu sfaturile:

– daca vreti sa invatati limba suedeza si nu stati bine cu motivatia, nu incepeti… 100% sanse de esec… sfat: scrisem niste sfaturi, dar mi-am dat seama ca erau contrar titlului asa ca revin… ca sa nu o invatati, sa nu va stresati, sa nu va ganditi la avantajele cunoasterii unui limbi straine (cateva faze de agatat ajung desigur) si in plus, poti sa te lauzi mereu ca inveti limba X  fara sa te temi ca intr-o zi nu mai poti spune asta.  In alta ordine de ideii, suedeza e o limba tare anapoda care desi e mai simpla ca germana de mii de ori si seama cu engleza, poate sa dea batai de cap chiar si suedezilor… in cazul in care o sa reusesc sa dibuiesc niste exemple, o sa le postez… daca nu, puteti sa ma credeti pe cuvant. desi nu va cer asta pentru ca poate doar mie mi se pare ciudata.  Despre Suedia: exista, in europa, da, e adevarata, da, sunt asa ca in reviste, da, e frig, da, la Lund, nu, e monarhie, … va urma… sau nu.

L.L.E: Mai nou exista o multime de aplicatii pentru terminalele mobile sau tablete care ofera in general contra-cost cursuri de limba suedeza. Desi pentru limba suedeza nu este inca disponibil, Duolingo e un sit gratuit care ofera si aplicatii aferente ce pare foarte util pentru invatarea limbilor straine. Momentan majoritatea cursurilor presupune cunoasterea limbii engleze. Exista doar un curs in romana pentru invatarea limbii engleze.

L.E. La aceasta pagina de pe situl StudyInSweden se gasesc cateva linkuri catre cursuri gratuite de suedeza in limba engleza pentru incepatori. Plus si o gramatica din cate am observat. Nu am avut timp sa le revad sa vad ce si cum, dar din cate imi amintesc sunt ok pentru o familiarizare cu limba suedeza.

Update: Se gaseste in librarii un manual de conversatie care poate fi util pentru inceput mai ales ca are un stil simplu si clar. In plus, am gasit si un curs publicat in anii 80 in SUA care poate fi de utilizat de cunoscatorii limbii engleze. Iar un pachet de fraze disponibil in fisiere de tip audio nu strica niciodata. Un dictionar englez-suedez pe langa Google Translate poate fi destul de folositor.

Comentarii
  1. ludiconiric spune:

    He he, ce am citit aici m-a convins sa incep sa invat aceasta limba. De multe ori m-am gandit ca ar fi frumos sa o cunosc, dar niciodata nu am inceput sa studiez. Pana cand am aflat ca nu sunt singurul. 🙂

  2. sorin spune:

    Deci nu sunt singurul…am facut rost de cursurile Pimsleur, plus alte programe de invatare a limbii pe calculator, si un curs cu lectii+CD, acesta e foarte bun, poti citi si asculta pe cineva care iti spune exact cum se citeste…. Iar ca post de radio ascult tot SR P3 Star, radio Viking, Svenska Favoriter. Dar cel mai important este ca nu sunt singurul lovit cu leuca…

  3. ludiconiric spune:

    Salut Daniel, ai mai alocat timp pentru suedeza? Ce solutie ti se pare cel mai la indemana? Pentru mine Pimsleur si cardurile de pe Biky (free) m-au ajutat cel mai mult. Poate facem si schimb de materiale, mai am cate ceva in format electronic. Poti posta aici si cand am okazia, o sa iti raspund cu placere!

  4. alexandra spune:

    cine poate sa imi spuna cum sa incep mai bine spus de unde sa incep sa invat o limba straina?mai precis engleza:-S?

  5. Daniel spune:

    @ludiconiric: din pacate suedeza a ajuns doar la stadiul de lectura a ziarelor din cand in cand si a radioului… acum sunt preocupat de alte arii lingvistice… dar ca sa nu zic ca nu am facut nimic, am cumparat o Gramatica a limbii suedeze din Suedia si am primit un CD… oricum, Pimsleur functioneaza cel mai bine pentru mine, desi pentru suedeza sunt cam putine lectii…
    @alexandra: pai la inceputul oricarui curs de limba straina este alfabetul si regulile de pronuntie… daca ai un profil filologic, e mai simplu, daca nu, iti sugerez un curs audio sau cel mai bine dar si cel mai costisitor, un curs la o scoala. Pentru inceput, un curs cu profesor specializat e foarte folositor mai ales daca nu ai cunostinte lingvistice generale. Mult succes.

  6. Gabi spune:

    Spuneti-mi si mie de unde aveti cursurile Pimsleur. Ma intereseaza si pe mine limba suedeza.

  7. gabi spune:

    Va rog sa ma ajutati si pe mine sa invat suedeza; plec in Suedia cu o bursa in 19 aprilie si as vrea si eu cursurile Pimsleur. Voi cum le-ati achizitionat? In tara nu gasesc nimic sa cumpar…Trebuie sa cheltui 100 euro pe pregatirea lingvistica si nu am cum; cursuri nu exista decat in Bucuresti. Multumesc

  8. Daniel spune:

    @gabi:ti-am raspuns pe mail.

  9. Ancuta spune:

    Buna…. am si eu o mare rugaminte sa ma ajutati si pe mine cu materiale „didactice”..audio,video…cursurile ce le mai aveti voi….pt a reusi sa invat si eu suedeza ..macar nivel conversatinal..pana reusesc sa ma inscriu la S.F.I. …(eu am fost cateva luni in Suedia ..a trebuit sa vin in tara putin pt a-mi da disertatia la master, dar ma voi intoarce in iunie )…si aveti dreptate este o limba grea ce necesita multa atentie….eu sunt din IASI..aici nu am gasit nimic informatii ..cursuri ce le pot urma ….as fi tare recunoscatoare dac m.ati ajuta…am observat ca dac nu sti limba nu reusesti sa gasesti nimic de munca si nu te poti integra in nici un grup…astept raspunsurile voastre pe mail…multumesc

  10. Peter Szabo spune:

    Alexandra, (si )experienta mea ca profesor privat si director al unui centru de limbi straine spune ca tripleta necesara pentru a invata comunicarea intr-o limba e : 1. Motivatie, 2.sa fi „expusa” la o limba, si 3. sa ai „oportunitati” cat mai multe de a vorbi. Poti incepe cu orice, da, numai daca le ai pe astea trei vei reusi.

  11. ludiconiric spune:

    @Ancuta – Lasa-ne adresa ta de email deoarece ea este vizibila doar pentru cel care a scris articolul, pentru ceilalti este hidden. Adresa mea este ludiconiric@yahoo.com

  12. Marius spune:

    Daca puteti sa-mi trimiteti si mie va rog materiale pe mail as fi recunoscator. Sunt la inceput de drum suedez :))

    marius_huza@yahoo.com

  13. Florin spune:

    Limba suedeza se invata foarte greu. e frumoasa, in opinia mea, dar, ca traducator autorizat va spun ca este foarte grea si, fara multa perseverenta, nu o poate oricine invata. nici macar un …traducator. 🙂

  14. alina spune:

    va rog daca se poate as dori si eu cateva materiale pentru a invata limba suedeza in luna martie eu impreuna cu sotul meu si baietelul in suedia si vreau sa invat limba suedeza pentru a ma descurca cat de cat acolo adresa de e-mail este alyna_79@yahoo.com multumesc

  15. patricia spune:

    as dori sa incep sa invat suedeza,din cauza ca vorbesc cu un suedez dar vorbim in enlgeza insa nici asa nu ne prea intelegem si as vrea sa ii fac o surpriza in acelasi timp sa capete incredere in mine,nu poti face o vedete suedeza sa aiba incredre in tine peste noapte desi pana acum am primit 3 mesaje de la el,important e sa aflu cu ce sa incep,alfabet pronuntie,cuvinte???sunt afon la suedeza pe bune ma ocupam de japoneza dar acum mam reprofilat si chiar vreau sa o invat va rog ajutati-ma si pe mine raspundeti-mi printr-un mail,ce acrte sa imi cumpar ce sa fac ce program in trebuie ???? va rog mult mail : baka_minamino@yahoo.com

  16. AnaAyana spune:

    Iar ca o metoda mai placuta: muzica si filmele suedeze. Mie imi place limba asta dar atata timp cat nu am pentru ce s-o invat… las pe altii care au nevoie. Daniel, la ce nivel ai mai ajuns?

  17. Daniel spune:

    Ana, de ce pui intrebari atat de dificile? :-)))) …
    nu prea mult dat fiind ca am avut doar o colega de origine suedeza si cum nu prea ne intersectam nu prea am avut cu cine conversa… asa ca am acumulat carti, cursuri, o gramatica si cateva CD-uri si cam atat.
    in schimb, cat timp am avut un coleg flamand in birou am reusit sa vorbesc destul de bine olandeza din Belgia iar cursurile pe care le-am cumparat sunt destul de simple…
    cu muzica suedeza sunt mereu la curent pentru ca ascult un radio suedez si filmele suedeze sunt chiar bune… si unul care mi-a placut mult este Låt den rätte komma in

  18. AnaAyana spune:

    Eu am văzut destul de recent, Bărbaţi care urăsc femile (http://www.cinemagia.ro/filme/man-som-hatar-kvinnor-the-girl-with-the-dragon-tattoo-44127/), adaptare după romanul lui Stieg Larson. Mi-a plăcut mult. O să cercetez şi filmul indicat de tine. Pare interesant.

  19. madalina spune:

    Buna!
    Am inceput sa invat si eu limba suedeza… as vrea sa ma mut la anul acolo.
    Va rog sa-mi trimiteti si mie cursuri daca aveti.
    Am gasit doar cateva lectii la Pimsleur, insa nu ma descurc foarte bine daca nu vad si scrierea cuvintelor.
    Momentan invat doar de pe site-ul http://www.goethe-verlag.com/book2/RO/ROSV/ROSV007.HTM

    Aveti alte variante?
    Tack!
    mad_albulescu@yahoo.com

  20. mihaela spune:

    Ti am citit articolul , sunt in clasa a12a , si ma gandesc la ce facultate sa dau , ma gandeam la limbi straine , engleza -suedeza , am dat din intamplare de acest articol…lasa mi te rog o adresa de email , am nevoie de o parere si niste sfaturi daca mi le poti da.

  21. Daniel spune:

    @madalina: cred ca cel mai bine o sa inveti suedeza chiar acolo pentru ca o sa o exersezi zi de zi. In Romania sunt cursuri in librarii destul de ok iar pe net poti sa gasesti pentru suedeza dar in engleza cam la toate companiile din domeniu (Pimsleur, Rosetta Stone, etc.). Oricum contactul zilnic cu suedeza e cel mai important pentru invatare si motivare.

  22. Please.. spune:

    Bitch please, doar daca esti o mare putoare nu inveti suedeza 🙂

  23. Leo spune:

    se pare ca de mult nu a mai scris nimeni nimic. Ati invatat suedeza careva dintre voi?! Toata lumea spune ca este vosrte grea chiar si pentru cei ce au putina inclinatie spre partea asta, dar am (si am avut si inainte) senzatia ca nu este chiar asa… Ceva noutati din experienta voastra de pana acum?!
    Eu am inceput cursul de SFI in Suedia (am participat pana acum la 5 sedinte) si pana acum mi se pare destul de ok. Tin sa precizez ca nu am deloc inclinatii pe aceasta parte si nici engeza nu s-a prea lipit in 8 ani de scoala. Ramane sa vad cum vor evolua lucrurile. Consider ca daca inveti ceva vocabular (cuvintele de baza macar) te descurci cat de cat. Gramatica nu este asa de complicata (cel putin pana acum). Precizez faptul ca am inclinatii spre partea reala si niciodata nu am avut batai de cap cu formule, inclusiv gramatica din scoala fie ea limba engleza sau franceza…
    Singurele materiale pe care le am sunt doar cele de la scoala (o carte numai in suedeza cu CD pm3). Sunt interesat de ceva explicatii ale limbii si gramaticii direct in lb romana daca aveti ca este sufocant sa traduci aproape orice cuvant nou apart…
    Adresa mea de email leomaciu@yahoo.com

Lasă un răspuns

